Strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie zgodnie z Polityką prywatności.

Dekalog narciarza - Kodeks FIS

narty

Jeśli szusujesz na nartach od lat albo przynajmniej interesujesz się sportami zimowymi, zapewne słyszałeś o słynnym “dekalogu narciarza”. Nazwa ta nie jest przypadkowa, choć niewiele ma wspólnego z pierwotnym dekalogiem. To zbiór 10 reguł, które powinien znać każdy, kto wybiera się na stok, a co najważniejsze - każdy powinien tych reguł przestrzegać. 

Nigdy wcześniej nie słyszałeś o kodeksie FIS, znanym właśnie jako dekalog narciarza? W poniższym artykule wyjaśniamy, czym jest ów zbiór reguł i co się w nim zawiera. Dowiesz się również, jak przygotować się ewentualne wypadki na stoku i jak zadbać o swój sprzęt sportowy. Wybierając się na narty MUSISZ TO WIEDZIEĆ!

Co to jest dekalog FIS?

Dekalog FIS, znany również jako dekalog narciarza, to zbiór 10 reguł obowiązujących na stokach na całym świecie. Nazwa FIS to skrót od nazwy Fédération Internationale de Ski, w Polsce znanej jako Międzynarodowa Federacja Narciarska. W jej skład wchodzi aktualnie aż 135 krajowych federacji! 

To właśnie ta organizacja, założona w 1924 roku, a więc niemalże sto lat temu, stoi za ustanowieniem i rozpowszechnieniem narciarskiego dekalogu.

 

Znajdź najlepsze ubezpieczenie narciarskie dla siebie i rodziny

Po co nam dekalog FIS?

Międzynarodowa Federacja Narciarska, uznając zbiór 10 reguł jako dekalog narciarzy na całym świecie, miała przede wszystkim na celu zapewnienie bezpieczeństwa na stokach. W komentarzu do dekalogu, możemy przeczytać:
“Reguły FIS należy traktować jako idealny wzorzec zachowania dla odpowiedzialnego i ostrożnego narciarza lub snowboardera, a ich celem jest unikanie wypadków na trasach narciarskich”.

Jak wiadomo, sporty zimowe to niełatwy orzech do zgryzienia, szczególnie dla początkujących. Chociaż miłość do narciarstwa to rzecz piękna, to doświadczeni narciarze muszą pamiętać o tych początkujących na stokach, podobnie jak ci początkujący powinni mierzyć siły na zamiary. O tym i wielu innych ważnych kwestiach przeczytamy w dekalogu FIS. Zaakceptowanie go przez federację spowodowało, że stał się on znany na całym świecie i na całym świecie taki sam, zatem wyjeżdżając za granicę obowiązują sa te same zasady. To ogromne ułatwienie dla turystów. 

Dekalog narciarza - poznaj kodeks FIS, zanim wyruszysz na narty

Poniżej prezentujemy 10 reguł obowiązujących na stokach na całym świecie wraz z wyjaśnieniem.

  1. Wzgląd na inne osoby

Korzystając ze stoku, należy pamiętać o tym, że jesteśmy odpowiedzialni zarówno za siebie, jak i innych narciarzy. Należy zatem zachowywać się rozsądnie, nie stwarzając zagrożenia dla innych, a ponadto dbać o swój sprzęt sportowy, gdyż braki w wyposażeniu lub uszkodzenia mogą przyczynić się do wypadków. 

  1. Kontrola prędkości i stylu jazdy

Kontrolowanie tego, w jaki sposób i z jaką prędkością się poruszamy jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa. Należy dostosować szybkość i styl jazdy nie tylko do swoich umiejętności, ale przede wszystkim do warunków atmosferycznych, ilości osób na stoku i stanu trasy. Nawet najbardziej doświadczony narciarz nie jest w stanie poruszać się płynnie w kiepską pogodę lub gdy zaczyna się ściemniać, a gdy na stoku jest dużo osób to osiąganie dużych prędkości - nawet, jeśli ktoś na nartach czuje się pewnie - nie jest rozsądne. Właśnie dlatego powinniśmy poruszać się tak, aby móc się w każdej chwili zatrzymać lub skręcić, a szczególną ostrożność i mniejszą prędkość zachować w miejscu załamania stromego stoku, na końcu trasy i w okolicach wyciągów. 

  1. Wybór kierunku jazdy

Narciarstwo to sport wolności ruchu - o ile poruszasz się zgodnie z zasadami i z zachowaniem bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że na stoku pierwszeństwo ma ten, kto jedzie przed Tobą, z kolei jadąc za kimś w tym samym kierunku musimy zadbać o odpowiednią odległość, pozwalającą narciarzowi (lub snowboardziście) za nami na swobodę ruchu. Nasze manewry i ruchu powinny być płynne i czytelne - unika się raczej gwałtownych zmian kierunku jazdy, gdyż stwarzają one ryzyko wypadku. 

  1. Wyprzedzanie 

Co do reguł wyprzedzania, nie musimy wyprzedzać z jednej strony - dozwolone jest wyprzedzanie zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie lewej lub prawej. Po raz kolejny istotą rolę gra odległość - należy wykonywać manewr tak, by nie utrudnić nikomu ruchu i mieć na uwadze również fakt, iż możemy prysnąć śniegiem spod nart w stronę innej osoby na stoku, co zmniejsza jej widoczność i może okazać się tragiczne w skutkach. Dlatego jeszcze raz - odległość i ostrożność i klucz do bezpiecznego wyprzedzania!

  1. Włączanie się do ruchu i skrzyżowania na stokach

Włączając się do ruchu, powinieneś zrobić to w miarę płynnie i z należytą ostrożnością. Jak już było wspomniane - włączając się do ruchu masz pierwszeństwo względem osób zjeżdżających z góry, jednak powinniśmy mieć oczy dookoła głowy i kilkukrotnie upewnić się czy wznowienie zjazdu nikomu nie zaszkodzi, nawet, jeśli zatrzymaliśmy się tylko na chwilę. 

  1. Zatrzymanie podczas zjazdu

Zatrzymując się, powinniśmy zrobić to na krawędzi stoku, aby nie przeszkadzać innym narciarzom. Nie można zatrzymywać się w miejscach niewidocznych z góry lub bardzo wąskich (zwężeniach). Jeśli zdarzy się nam przewrócić na środku trasy, powinniśmy w miarę możliwości jak najszybciej przesunąć się na krawędź stoku. 

  1. Piesze podejścia

Gdy wystąpi konieczność poruszania się w górę lub w dół pieszo, musimy to robić idąc skrajem trasy. Należy mieć na uwadze, że poruszanie się w przeciwnym kierunku nie tylko stwarza zagrożenie w ruchu i jest skrajnie nieodpowiedzialne, ale również pamiętajmy, że wgniecione ślady butów na trasie mogą utrudniać poruszanie się i być przyczyną wypadku. Gdy widoczność jest słaba, piesze podejścia w którąkolwiek stronę są niewskazane 

  1. Przestrzeganie znaków narciarskich

Trasy narciarskie oznaczone są kolorami, gdzie czarny oznacza bardzo trudny, czerwony - trudny, niebieski - łatwy, zielony - bardzo łatwy (dla początkujących). Trasy są również oznakowane innymi znakami , np. wskazującymi kierunek lub ostrzegającymi przed niebezpieczeństwem lub zakończeniem trasy. Nie wolno ignorować znaków! Należy bezwzględnie zwracać na nie uwagę, stosować się do nich, a przed wejściem na szlak opanować ich znaczenie. To kluczowe dla bezpieczeństwa - żeby stosować się do komunikatów, trzeba je rozumieć. 

  1. Wypadki

Jeśli będziemy świadkami wypadku, nie wolno nam przejść obok niego obojętnie. Wynika to zarówno z prawa, jak i ze zwykłej moralności. Widząc poszkodowanego na stoku, powinniśmy wezwać pomoc, zabezpieczyć miejsce wypadku na tarasie przed zjeżdżającymi oraz udzielić pierwszej pomocy. Jeśli to my spowodujemy wypadek i uciekniemy z miejsca zdarzenia, będziemy odpowiadać przed sądem. 

  1. Obowiązek ujawnienia tożsamości

Każdy, kto był świadkiem wypadku na stoku, ma obowiązek ujawnić swoją tożsamość i złożyć stosowne wyjaśnienia. 

Warto również dodać, że w komentarzy do dekalogu FIS znajdziemy zapis:

W przypadku ich nieprzestrzegania, jeżeli dojdzie do wypadku, zachowanie narciarza lub snowboardera może skutkować pociągnięciem go do go do odpowiedzialności cywilnej lub karnej.

Należy zatem starannie dbać o bezpieczeństwo swoje i innych na stoku - dla zdrowia, z troski o innych narciarzy i dla uniknięcia prawnych konsekwencji. 

Bezpieczeństwo na nartach - pamiętaj o ubezpieczeniu narciarskim

Kodeks FIS został stworzony, aby zapewnić ludziom bezpieczeństwo na stokach. Nie da się jednak zapobiec kontuzjom czy wypadkom, w których może dojść do uszczerbku na zdrowiu. Nawet coś tak pozornie błahego jak złamana noga wymaga specjalistycznej opieki medycznej. A ta, jak się okazuje, za granicą jest stosunkowo droga. Ponadto w wieku krajach odpowiednik polskiego GOPR-u (Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego) jest płatny - jeśli na stoku ulegniesz poważnej kontuzji i zostaniesz zmuszony wezwać pogotowie, zapłacisz za to z własnej kieszeni.

Właśnie dlatego, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas wymarzonych ferii zimowych, należy zadbać o ubezpieczenie narciarskie. Wykupując polisę na wyjazd mamy pewność, że w razie wypadku otrzymamy pomoc w każdej placówce - również prywatnej - na koszt ubezpieczyciela, a ponadto zapłaci on za ratownictwo czy transport medyczny. Dodatkowo ubezpieczamy również sprzęt sportowy czy bagaż, a w razie zachorowania na COVID-19 to po stronie Towarzystwa Ubezpieczeniowego leży opłacenie testu PCR.

Zalety ubezpieczenia narciarskiego

Ubezpieczenie ma wiele zalet, ale najważniejsze z nich to:

  • bezpieczeństwo finansowe - nie musimy obawiać się, że gdy ulegniemy wypadkowi, koszty leczenia nas przerosną,
  • możliwość skorzystania z pomocy w prywatnych placówkach - wiadomym jest, że prywatne placówki zwykle są lepiej wyposażone czy wykonują szerszą diagnostykę, a mając polisę nie musimy obawiać się o cenę leczenia w prywatnym ośrodku; możemy skorzystać z prywatnej opieki zdrowotnej na koszt ubezpieczyciela do kwoty gwarantowanej,
  • odpowiedzialność finansową za szkody ponosi ubezpieczyciel - jeśli na stoku spowodujemy wypadek, w wyniku którego ktoś będzie wymagał leczenia, może się okazać, że na rzecz poszkodowanego konieczne będzie zapłacenie odszkodowania. Jeśli nasza polisa zawiera pakiet OC, wówczas to ubezpieczalnia wypłata pieniądze,
  • ubezpieczenie sprzętu sportowego - jak wiadomo, sprzęt sportowy nie jest tanią rzeczą, a posiadając polisę zawierającą ubezpieczenie sprzętu sportowego, towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje koszty naprawy naszego ekwipunku, a w przypadku uszkodzenia wypożyczonego sprzętu - wypłaci ubezpieczalni zadośćuczynienie pozwalające na naprawę lub zakup nowego sprzętu.

Jak widać, zakup polisy narciarskiej ma wiele zalet i wykupienie jej powinno być na liście obowiązkowych rzeczy do zrobienia przed wyjazdem. Tym bardziej, jeśli dodamy do tego fakt, iż koszt takiej polisy to zaledwie kilka-, kilkanaście złotych dziennie za osobę! 

Warto również wykupić polisę, jeśli na narty wybieramy się w Polsce. Mamy tutaj bezpłatną służbę zdrowia, ale chcąc skorzystać z prywatnego SOR-u czy w przypadku uszkodzenia nart z wypożyczalni, musimy sami ponieść odpowiedzialność finansową. Mając ubezpieczenie podróżnicze na wyjazd krajowy, możemy być o to spokojni. Jego koszt waha się od około 3 do 5 złotych dziennie! 

Dlaczego EKUZ nie wystarczy?

Wybierając się w podróż po Europie, możemy wyjść z błędnego przekonania, iż karta EKUZ zapewnia nam wystarczającą ochronę medyczną. Nic bardziej mylnego! Europejska Karta Ochrony Zdrowia w żadnym wypadku nie zapewnia nam wystarczającej ochrony, ponieważ:

  • pozwala nam na korzystanie jedynie z państwowej opieki medycznej (a ta nie w każdym kraju ma dobrą sławę),
  • pozwala na korzystanie z ochrony zdrowia w takim zakresie, w jakim mogą korzystać z niej obywatele (zatem jeśli obywatel danego kraju musi zapłacić za pobyt w szpitalu, turysta z kartą EKUZ również - a dopłacanie do pomocy medycznej to powszechna polityka za granicą),
  • honorowana jest jedynie na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej i EFTA.

Wyrobienie karty EKUZ jest darmowe i nie trwa długo, zatem warto ją wyrobić, jednak nie powinna ona zastępować polisy turystycznej - może być jedynie dodatkiem do odpowiednio dobranego pakietu.

Jak znaleźć najlepsze ubezpieczenie narciarskie?

Szukanie idealnej polis narciarskiej może wydawać się trudnym zadaniem. Sprawa jest jednak prostsza niż się wydaje, bowiem w tej chwili na rynku dostępne są porównywarki, znane również jako “kalkulatora ubezpieczeń”. 

Po wejściu na stronę (np. kalkulator.polisanarciarska.pl), wystarczy, że uzupełnimy informacje o naszym wyjeździe (jego kierunek, liczbę osób, datę oraz - co ważne - wybierzemy cel podróży jako narciarstwo!, gdyż porównywarka musi uwzględnić to w rozszerzeniu ubezpieczenia). Po wykonaniu tej czynności, strona sama znajdzie nam dostępne na rynku polisy, wraz ze szczegółowym opisem (co zawiera, jakie są sumy gwarantowane). Wówczas sami musimy zdecydować, co chcemy, aby obejmowało nasze ubezpieczenie i wybrać ofertę jednego z towarzystw.

Po dokonaniu wyboru, możemy od razu zakupić polisę - strona przekieruje nas do miejsca, w którym możemy opłacić ubezpieczenie, a wszystkie niezbędne informacje znajdziemy na naszym mailu po zatwierdzeniu płatności. Cała operacja nie trwa wiele czasu i jest stosunkowo prosta, a naprawdę warto się w ten sposób zabezpieczyć. 

Ile kosztuje ubezpieczenie narciarskie?

Ubezpieczenie narciarskie nie jest wydatkiem, który mógłby nadszarpnąć nasz budżet na wyjazd - to koszt od kilku do maksymalnie kilkunastu złotych dziennie.

Poniżej przedstawiamy analizę cenową kilku ubezpieczeń na wyjazd na narty wraz z ceną.

Towarzystwo ubezpieczeniowe  Koszty leczenia  Ratownictwo Ochrona od COVID-19                 Sporty objęte polisą NNW OC Cena                                               
 AXA PARTNERS  200 00 zł  200 000 zł  ✔ Zakres 3/7  114 20 000 zł  -

 31, 36 zł 

(sprawdź cenę)

NATIONALE NEDERLANDE  80 000 zł  100 000 zł  ✔ Zakres 5/7  60   -   - 

 37, 44 zł 

(sprawdź cenę)

 Wiener  91 581 zł  36 633 zł  ✔ Zakres 3/7  - 

                  10 000  zł

  • OC: 114 477 zł
  •  
  • OC sportowe: 114 477 zł

 57, 00 zł

(sprawdź cenę)

 

SIGNAL IDUNA  91 581 zł  32 053 zł  ✔ Zakres 3/7  7  15 000 zł  
  • OC: 274 744 zł
  •  
  • OC sportowe: 137 372 zł

 73, 42 zł

(sprawdź cenę)

 Promama  100 000 zł  100 000 zł  ✔ Zakres 5/7  2  20 000 zł
  • OC: 100 000 zł
  •  
  • OC sportowe: 100 000 zł

 74, 00 zł

(sprawdź cenę)

 Generali  200 000 zł  200 000 zł  ✔ Zakres 5/7  2  30 000 zł
  • OC: 100 000 zł
  •  
  • OC sportowe: 100 000 zł

 84, 00 zł

(sprawdź cenę)

 

 

Porównaj polisy narciarskie w najlepszych cenach

Co powinno zawierać ubezpieczenie narciarskie?

Dobra polisa to taka, która zapewnia kompleksową ochronę przez cały okres trwania wyjazdu. Powinna zawierać takie elementy jak:

  • pokrycie kosztów leczenia na co najmniej 50 000 zł na wyjazd krajowy i 10 000 euro na wyjazd zagraniczny,
  • ubezpieczenie sprzętu sportowego,
  • pakiet OC sportowy,
  • pakiet OC w życiu prywatnym,
  • ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków - NNW,
  • pokrycie kosztów ratownictwa na kwotę powyżej 10 000 euro  (ratownictwo górskie za granicą bywa bardzo drogie),
  • pakiet Assistance.

Podsumowanie

  • Dekalog FIS, zwany również dekalogiem narciarzy lub kodeksem narciarzy to zbiór 10 zasad obowiązujących na stokach na całym świecie. Został ustanowiony przez Międzynarodową Federację Narciarską.
  • Każdy, kto porusza się po stoku powinien znać dekalog FIS, ponieważ zasady w nim zawarte są kluczem do zachowania bezpieczeństwa na stoku. Nie przestrzegając ich stwarzamy zagrożenie, za które możemy ponieść konsekwencje prawne.
  • Oprócz dekalogu narciarza, powinniśmy zadbać również o wykupienie polisy narciarskiej na wyjazd, zarówno krajowy, jak i ten za granicę.  Zapewnia nam to bezpieczeństwo finansowe w przypadku urazu lub spowodowania uszczerbku na cudzym zdrowiu czy nawet uszkodzenia sprzętu sportowego.

Najczęściej zadawane pytania 

1. Czym jest suma gwarantowana w ubezpieczeniu?

Jest to określona przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe kwota, którą ubezpieczyciel zobowiązuje się wypłacić w przypadku konieczności pokrycia kosztów leczenia czy ratownictwa.  Inne sumy gwarantowane określone są przy np. ratownictwie, inne przy OC. Jeśli w naszej polisie suma gwarantowana na ratownictwo wynosi 10 000 euro, a nam zostanie wystawiony rachunek na 11 000, 1000 euro musimy zapłacić z własnej kieszeni. Należy zatem uważnie dobrać polisę, z odpowiednio wysokimi sumami gwarantowanymi, dobranymi do cen leczenia w danym kraju. 

2. Kiedy najlepiej jechać na narty?

W Polsce najlepsze warunki do szusowania występują zazwyczaj na przełomie stycznia i lutego. Inaczej może wyglądać to we Włoszech, gdzie sezon zaczyna się gdzieniegdzie nawet w listopadzie, a najwięcej turystów możemy spotkać na przełomie grudnia i stycznia. Przed zaplanowaniem podróży należy sprawdzić, kiedy w danym miejscu rozpoczyna się sezon i jakie aktualnie panują tam warunki (lub jakie są prognozy na czas naszych ferii zimowych). 

3. Jak dobrać odpowiednie narty?

Wybierając narty, należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak: nasze umiejętności, styl jazdy, warunki, w jakich będziemy szusować oraz nasz wzrost czy wagę. Na początek zaleca się narty z wyższym promieniem skrętu. Jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę z narciarstwem, warto wybrać się do profesjonalnej wypożyczalni sprzętu, aby w wyborze sprzętu sportowego pomogli nam specjaliści. 

Średnia ocena: 5.00

Dziękujemy za oddanie głosu.

Wróć Porównaj oferty!
Patrycja Pałka
Patrycja Pałka
Zawodowo specjalista w zakresie content marketingu, prywatnie entuzjastka podróży pociągiem i tych za pośrednictwem Internetu. Uwielbia leśne wycieczki, wspinaczki górskie i spacery brzegiem morza. Miłośniczka dzikiej natury, która z równym zachwytem potrafi docenić zalety aglomeracji miejskiej. Tłumaczy zawiły język ubezpieczycieli, doskonale wie gdzie szukać noclegu i jak latać tanio.
Ubezpieczenie narciarskie - Europa Ubezpieczenie narciarskie - Generali Ubezpieczenie narciarskie - Signal Iduna Ubezpieczenie narciarskie - Warta Ubezpieczenie narciarskie - Axa Partners Ubezpieczenie narciarskie - Uniqa