Strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie zgodnie z Polityką prywatności.

Dieta dla narciarza i snowboardzisty - na co zwrócić uwagę?

dieta narciarza

Narciarstwo to dość wymagająca dyscyplina sportowa. Podczas jej uprawiania, zarówno rekreacyjnie jak i wyczynowo, spala się dużo kalorii. Potrzebny jest zatem odpowiedni zastrzyk energetyczny oraz zbilansowana dieta, aby zachować dobrą formę. Co zatem jeść, by jak najlepiej radzić sobie na stoku?

 

    Porównaj ceny ubezpieczeń na narty

 

Dieta, generalnie ma wpływ na zdrowie i kondycję każdego człowieka. Ważne jest aby jeść zdrowe posiłki, zbilansowane pod względem substancji odżywczych. Uprawiając sport, zapotrzebowanie na ilość energii, a tym samym kalorii jest zwiększone. Aby być w dobrej formie fizycznej, musimy zwracać uwagę na to, co jemy. Szczególnie w warunkach zimowych, należy dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych elementów. Z powodu zimna i wysiłku, często towarzyszy nam uczucie głodu. Ważne zatem jest, aby wiedzieć, co spożywać i jakiego typu przekąski będą najbardziej odpowiednie.

Jaką dietę trzymać przed sezonem?

Przed sezonem narciarskim, dobrze jest aby zadbać o właściwą kondycję mięśni i stawów. Dlatego też warto jest regularnie ćwiczyć. Będzie wiązało się to ze zwiększonym zapotrzebowaniem na substancje odżywcze. Etap ten jest niezwykle ważny, gdyż to podczas niego, budujemy formę i przygotowujemy kondycyjnie do zimowych szaleństw. W tym czasie dietetycy doradzają spożywanie 5 posiłków dziennie, regularnie, w stałych odstępach czasu.

Należy odstawić żywność przetworzoną, cukry proste i fast foody. Mogą one zakwaszać organizm i utrudniać jego regeneracje. Dobrze zbilansowany posiłek będzie składał się z białka, węglowodanów oraz odpowiednich mikroelementów. Taka dieta wzmocni tkankę mięśniową. Do tego należy pamiętać o codziennej dawce witamin w postaci świeżych owoców, warzyw oraz soków. Kolejna sprawą jest właściwe nawodnienie. Poleca się wypijanie około 2 litrów płynów na dobę, najlepiej niegazowanej wody mineralnej. 

Co jeść po treningach?

Po ćwiczeniach fizycznych posiłek powinien składać się z białek i łatwo przyswajalnych węglowodanów. Szczególnie białka są ważne, gdyż ich spożycie może przyczynić się do naprawy mikrouszkodzeń, powstałych po wysiłku. Substancje te będą również budowały masę mięśniową. Tego typu pokarm, połączony z węglowodanami złożonymi, będzie działał kojąco na organizm, wyciszając go po intensywnym treningu. 

Przykłady posiłków do zjedzenia po treningu:

    • koktajl bananowy z jogurtem naturalnym, 
    • kanapki żytnie z kurczakiem/jajkiem/twarogiem/pastą z fasoli, 
    • makaron z chudym mięsem/tofu i sosem warzywnym, 
    • ryż z warzywami i dodatkiem chudego mięsa
    • owoce z sosem jogurtowym, 
    • placki z kaszy jaglanej z twarogiem i owocami.

Co jeść przed wyjściem na narty oraz snowboard?

Warto zacząć dzień od ciepłego śniadania. Według wielu specjalistów, jest to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Powinno ono być pożywne i energetyczne, przygotowując nas w ten sposób do intensywnego wysiłku fizycznego. Dobrze, jeżeli składa się w większości z węglowodanów, ale ma w sobie też białka. Te pierwsze są szybciej spalane i prędzej dostarczają potrzebnej energii.

Do tego porcja witaminy C w postaci soku owocowego. Dobrym wyborem na śniadanie narciarza może być owsianka z dodatkiem owoców i posiekanych orzechów albo jajecznica bądź omlet oraz ciemne pieczywo. 

Co jeść w trakcie jazdy na stoku?

W ciągu dnia należy spożywać węglowodany, takie jak kasza, ryż czy makaron z dodatkiem białka i warzyw. Taki zestaw pomoże uzupełnić potencjał energetyczny w naszym organizmie podczas przebywania na stoku. Ciepły posiłek jest ważny, gdy spędzamy cały dzień na mroźnym powietrzu. Co można zatem zjeść na obiad?

Oto przykład:

          • rozgrzewająca zupa – np. pomidorowa, żurek

          • porcja pieczonej lub grillowanej ryby z ryżem i warzywami

 

W ciągu dnia warto mieć ze sobą również zdrowe przekąski, które wzmocnią nas podczas intensywnego wysiłku. Mogą to być orzechy, batony energetyczne, gorzka czekolada, czy też bakalie. Pamiętaj o regularnym nawadnianiu się! Kiedy jest zimno, często nie czujemy pragnienia, a niezwykle ważnym aspektem podczas spędzania długich godzin na stoku, jest picie odpowiedniej ilości płynów.

Wieczorem zaś, kiedy wrócimy już z całodziennego szaleństwa, powinniśmy skupić się na posiłkach bogatych w białko. Dzięki temu, będzie można zregenerować obolałe mięśnie i wyrównać poziom aminokwasów. Białka w naszym organizmie trawią się dłużej, toteż po takim posiłku, poczujemy błogość i lekką senność. Poleca się chude mięso (kurczak, indyk), ryby, jaja, twaróg i jogurty. 

Dbając o zdrową i zbilansowaną dietę oraz regularnie ćwicząc, możemy zbudować dobrą formę fizyczną na długi czas. Przyda się to nam nie tylko podczas jazdy na nartach, ale będziemy móc cieszyć się dobrym zdrowiem w ciągu całego roku. 

 

    Porównaj ceny ubezpieczeń na narty

Średnia ocena: 5.00

Dziękujemy za oddanie głosu.

Wróć Porównaj oferty!
Ubezpieczenie narciarskie - Europa Ubezpieczenie narciarskie - Generali Ubezpieczenie narciarskie - Signal Iduna Ubezpieczenie narciarskie - Warta Ubezpieczenie narciarskie - Aviva Ubezpieczenie narciarskie - Uniqa